Mindfulness – co to jest?

Mindfulness można inaczej nazwać uważnością. Termin ten kryje za sobą dużo więcej niż samo bycie uważnym, podczas gdy… no właśnie, kiedy? Jak i dlaczego?

Mindfulness to inaczej uważność, bycie tu i teraz, bez osądzania i oceniania. Jest to ćwiczenie umysłu, które nie wymaga żadnych środków ani akcesoriów, wystarczą jedynie dobre chęci i wiedza na temat praktyki. Warto zaznaczyć, że uważność to pewien proces psychologiczny, który ma za zadanie skupienie uwagi na wszystkich bodźcach w danej chwili. Twórca pierwszego treningu uważność, a zarazem założyciel Ośrodka Uważności w Medycynie Jon Kabat-Zinn określa ten termin jako „stan świadomości będący wynikiem intencjonalnego i nieoceniającego kierowania uwagi na to, czego doświadczamy w chwili obecnej”. Nauka uważności nie jest wcale taka prosta, podczas gdy cały świat pędzi a nas przykrywa fala różnych bodźców. Jednak, gdy zrozumiemy działanie uważności oraz korzystny wpływ na nasze zdrowie z pewnością odpowiednia praktyka pozwoli nam w wielu różnych sytuacjach osiągnąć spokój i wewnętrzną harmonię.

Minfulness – jaki ma cel praktyka treningu uważności?

Praktyka uważności rozwija się poprzez ćwiczenia i medytację, można tego dokonać w każdym możliwym miejscu. Nauka koncentracji sprawdzi się dla osób, które mają problem ze stresem. Pomaga wyzbyć się złych emocji i wprowadza w głęboki stan skupienia i relaksu. Treningi są pomocne w przypadkach depresji oraz innych zaburzeń psychologicznych, ale nie tylko. Każdy z nas w swoim życiu doświadcza przykrych wydarzeń, stresujących chwil i spadku energii. Tym samym mindulness może być bardzo przydatną praktyką dla każdego. Ze świadomością posiadania umiejętności ‘bycia tu i teraz’ oraz koncentracji, w wielu sytuacjach uważność i skupienie może stać się bardzo pomocne.
Celem praktyki jest przede wszystkim zmniejszyć napięcia nerwowe, zrelaksowanie się oraz opanowanie stresu. Skutkiem systematycznych ćwiczeń uważności uczymy się i rozwijamy sztukę koncentracji, ale również doświadczamy, jak czerpać dobrą energię i doceniać małe proste rzeczy. Poprzez osiągnięcie równowagi emocjonalnej, możemy mieć duży wpływ na to, jak będziemy kierować swoim życiem i jakie emocje będą nam towarzyszyły podczas rozmaitych sytuacji.

Minfulness – jak zacząć?

Może się wydawać, że uważność i pełna koncentracja to bardzo prosta rzecz, którą potrafi każdy. Jednak nic bardziej mylnego, jest to dużo bardziej złożony proces, który przychodzi z czasem, a nauka może trwać bardzo długo. Wraz z kolejnymi etapami szkoleń napływają nowe korzyści oraz więcej zrozumienia i umiejętności osiągnięcia stanu uważności. Proste ćwiczenia pozwolą przybliżyć Cię, do zrozumienia czym właściwie jest mindfulness, a raczej, o co w tym mniej więcej chodzi. Jednak należy pamiętać, że jest to bardzo wymagające ćwiczenie i aby w pełni poczuć korzyści i nauczyć się faktycznego stanu uważności warto uczęszczać na szkolenia i zaczerpnąć wiedzy z książek.

„Tu i teraz” – ćwiczenie Mindfullness

Na sam początek możesz spróbować prosty trening uważności, który przybliży Cię do zrozumienia potęgi koncentracji oraz skutków tej praktyki.

• Niezależnie od miejsca, w którym się znajdujesz, zamknij oczy
• Postaraj się skupić całą swoją uwagę na oddechu, zaobserwuj rytm oraz prędkość swojego oddechu
• Skoncentruj się na swoich myślach, bez osądzania, obserwuj jak przychodzą i odpływają w raz z oddechem.
• Zaobserwuj swoje odczucia i emocje jakie Ci towarzyszą
• Nie śpiesz się
• Skup uwagę na zapachu i temperaturze jaka Cię otacza
• Skoncentruj się na każdym dźwięku, być może wiele z nich wydają się być nowe, jednak z czasem zauważysz, że te dzwięki już były, ale przez brak koncentracji nie dochodziły do Twojej głowy
• Uważnie przeanalizuj czego dotykasz, jaką ma temperaturę, materię, kształt.
• Jeśli napływają Ci do głowy myśli, pozwól im odejść i skup się ponownie na oddechu.

W ciągu dnia zrób proste ćwiczenie, starając się skupić całą swoją uwagę na jednej czynności. Zauważając myśli i emocje, z czasem nauczysz się kontrolowania swoich odruchów, a dzięki ćwiczeniom można dostrzec dużo więcej bodźców i stworzyć, że wiele chwil w ciągu dnia stanie się wyjątkowymi a zarazem zupełnie innymi niż wcześniej. To są właśnie momenty uważności przeżywane w sposób świadomy.

Zobacz także: Hygge – Co to takiego? 

Rodzaje treningów uważności

• MBSR – Redukcja Stresu Oparta na Uważności (Mindfulness Based Stress Reduction)
Ten rodzaj treningu stosowany jest często w placówkach medycznych oraz ośrodkach szkoleniowych. Program zwykle zawiera ćwiczenia z oddychania, medytację oraz relaksację, ale również towarzyszą temu różne zadania ruchowe.

• MBCT – Terapia Poznawcza Oparta na Uważności (Mindfulness Based Cognitive Therapy)
Jest to terapia rozszerzająca trening MBSR stosowana do zapobiegania depresji. Ten rodzaj ćwiczeń stosowany jest w zapobieganiu rozwijania się depresji oraz jej zwalczania. Cały program rozszerzony jest o elementy terapii poznawczej, większe skupienie kierowane jest na myślach niż na emocjach.
.


Tagi: Filozofia życia,